Rakennusyhtiö Peab rakentaa Krossiin uutta paloasemaa, jonka pitäisi valmistua vajaan vuoden kuluttua.

KROSSIN UUSI PALOASEMA sijoittuu Kaarinantien ja Krossinkaaren kulmaukseen aivan Turku–Helsinki-moottoritien tuntumaan. Palo­asemarakennuksen kerrosala on runsaat 3 500 neliömetriä. Tontille tulevat myös pääkeskusrakennus, autokatos ja varastorakennus. Tarkempaa tietoa ei ole tarjolla, koska hanke on toiminnallisuuden osalta salainen.

Tiedossa on kuitenkin, että Kaarinan paloaseman henkilöstö ja kalusto siirtyvät Krossiin. Myös Kuusiston VPK muuttaa sinne keskustan paloasemalta.

Krossin paloaseman rakennuttajana toimii Kaarinan kaupunki, joka vuokraa aseman 20 vuodeksi pelastuspalveluista vastaavalle Varsinais­-Suomen hyvinvointialueelle Varhalle.

Rakennushankkeen urakkasumma on 11 miljoonaa euroa. Rakentaminen etenee tällä hetkellä aikataulussaan.

Oikea aika ja paikka uudelle asemalle

Pelastuspäällikkö Mika Viljanen Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta pitää uutta paloasemaa varsin tervetulleena. Myös sijainti miellyttää Viljasta.

– Nykyisen kiinteistön tilat ovat elinkaarensa päässä, ja sen vuoksi näitä uusia tiloja tarvitaan.

– Krossin asema tulee nyt vilkkaiden pääväylien varrelle. Tavoitetilana onkin aina, että aseman pitää sijoittua sellaiselle alueelle, josta pääsee nopeasti asiakkaan luo, kun on hätä. Silloin olemme myös lainsäätäjän tavoitteessa.

Viljasen mukaan paloaseman siirrolla Krossiin on vain vähäiset vaikutukset kaarinalaisten elämään.

– Vaikka asuisi Kaarinan nykyisen paloaseman välittömässä läheisyydessä, paloauto ei kuitenkaan tulee uudelta asemaltakaan kovin kaukaa.

Pientä viivettä Kaarinantien ruuhkista

Moni ehkä miettii, että Kaarinantien ajoittaiset ruuhkat saattavat jarruttaa hälytysajoneuvojen kulkua.

  Ruuhkat toki hiukan hidastavat avun saamista, mutta viiveet eivät ole kovin pitkiä. 

Pääsääntöisesti suomalaiset antavat varsin hyvin tilaa hälytysajoneuvoille, oli sitten kysymys pelastuslaitoksen, ensihoidon tai poliisin ajoneuvosta, Viljanen arvioi. 

Hän lisää, että olemassa on toki teknisiä järjestelmiä, joilla saadaan aikaan esimerkiksi valo-ohjauksia. Niitä on mahdollista ottaa käyttöön, jos ruuhkista tulee merkittävää haittaa hälytysajoneuvojen kululle. 

– Järjestelmien tarve katsotaan aina tapauskohtaisesti. Aloite siihen voi tulla meiltä, mutta yhtä hyvin muilta viranomaisilta.

Syyskuun lopulla tulleiden uutisten mukaan pitkään vireillä ollut Paraistenväylän rakentaminen saa rahoituksen. Valmistuessaan muutaman vuoden kuluttua se vähentää huomattavasti Kaarinantien ruuhkia.

Teksti: Jari Malm

Pelastuspäällikkö Mika Viljanen.